تاریخچه و معرفی دانشگاه شهیدبهشتی

 
دانشگاه شهید بهشتی در بهمن ماه سال 1338 تأسیس شد. اساسنامه دانشگاه در نهصد و نود و هشتمین جلسه شورای فرهنگ وقت به تصویب رسید. علیرغم افتتاح رسمی در اسفندماه 1339، پذیرش دانشجو در مهرماه 1339 و توسط دانشکده‌های معماری و شهرسازی و علوم بانکداری که اولین دانشکده‌های دانشگاه بودند انجام شد.
 




مرکز علمی و تحقیقاتی دانشگاه و همچنین قطب‌های علمی جغرافیا، کاتالیست، مطالعات خاورمیانه و جهانی شدن، فوتونیک با گرایش لیزر، تاریخ ادبیات فارسی، خانواده، برنامه‌ریزی شهری و طراحی شهری در بافت‌های با ارزش و قطب ساختارهای جبری و منطقی در ریاضیات گسسته و کاربردهای آن، از واحدهای تخصصی هستند که در زمینه‌های مورد علاقه خود بطور گسترده فعالیت می‌نمایند.
فعالیت‌های جاری دانشگاه توسط 5 معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، دانشجویی، فرهنگی و اجتماعی  پژوهشی و فناوری  و اداری مالی و مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات و مدیریت های تابعه با فعالیت اداری بیش از 1000 کارمند مجرب هماهنگ و تنظیم می‌شود.
 
تربیت بیش از 50000 دانش آموخته در مقاطع مختلف تحصیلی، تقدیم 130 شهید بزرگوار دفاع مقدس و شهید شهریاری به انقلاب اسلامی، برگزاری ده‌ها کنگره، کنفرانس، سمینار و همایش علمی بین‌المللی، منطقه‌ای و کشوری، برگزاری اولین جشنواره فرهنگ ملل، معرفی ده‌ها استاد، پژوهشگر، مدیر پژوهشی مخترع و مکتشف نمونه در سطح کشور، ابتکار برگزاری جشن‌های ازدواج دانشجوئی، اعطای دکترای افتخاری به مرحوم استاد بیرشک و.... برگ‌های زرینی از افتخارات بی‌شمار دانشگاه شهید بهشتی هستند.


تاریخچه دانشگاه قبل از انقلاب اسلامی
 
پس از انتصاب دکتر علی شیخ­الاسلام به ریاست دانشگاه - برای مدت پنج سال- اعضاء هیأت مؤتمنین دانشگاه با ریاست وزیر دربار، منصوب گردیدند. این هیأت اولین اساسنامه دانشگاه را در تاریخ 8/8/1339 در پنج فصل تهیه نمود. به موجب ماده ۵ اساسنامه مذکور، اساسنامه هیأت امناء دانشگاه نیز در سه فصل با ۱۷ ماده و ۶ تبصره منضم به آن تصویب شد. اساسنامه دانشگاه تا پنج سال بعد یعنی تا سال ۱۳۴۴به جز در موارد ضروری غیر قابل تغییر بود. اعضای هیأت امناء عبارت بودند از: وزیر فرهنگ، مدیر کل بانک مرکزی ایران، رئیس اتاق بازرگانی تهران، مدیر عامل بنیاد پهلوی، یک نفر نماینده مجلس سنا، دو نفر نماینده مجلس شورای ملی،‌ حداقل سه نفر از شخصیت­های علمی‌ و اقتصادی کشور و رئیس دانشگاه ملی‌ ایران.
به استناد مندرجات فصل دوم اساسنامه هیأت امناء، وظائف هیأت امناء در چهار ماده و یک تبصره به شرح زیر اعلام شد:
 
ماده ۱۳- تهیه و تنظیم اساسنامه دانشگاه برای ارائه به مقامات صلاحیتدار؛
ماده ۱۴- تشویق اشخاص و موسسات در جهت حمایت مالی‌ و علمی‌ از دانشگاه؛
ماده ۱۵- پس از تأسیس دانشگاه ملی‌، رسیدگی و تصویب بودجه دانشگاه و نظارت بر امور مالی‌ دانشگاه و اهتمام در پیشرفت و توسعه آن؛
ماده ۱۶- افتتاح حساب­های جاری در بانک­ها و پرداخت آنها.
 
با توجه به اینکه تغییر در مفاد بندهای اساسنامه دانشگاه بعد از انقضاء پنج سال مجاز بود، با تغییر اولین رئیس دانشگاه و ایجاد وزارت علوم و آموزش‌عالی‌ و تحولات دیگری که در روند امور جاری به وجود آمد، تغییراتی در اساسنامه ایجاد شد.
 اسناد و مدارک موجود، نشان می­دهد که اعضای هیأت امناء در این سال­ها جلسات عادی و فوق‌العاده خود را در محل دربار  و یا دبیرخانه دانشگاه برای تمشیت امور و سیاست­گذاری­ در زمینه­های مختلف تشکیل می­دادند. تصویب بودجه­های سالانه، تأسیس دانشکده­های پزشکی، زبان­های خارجی، علوم، دندانپزشکی‌، حقوق جزا و  استخدام، به‌کارگیری مشاوران اداری، افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو، بسط و گسترش سازمان اداری دانشگاه، تأمین منابع مالی، احداث بناهای جدید در اراضی‌ تخصیصی و تصویب آئین‌نامه­ها از جمله مهمترین اقداماتی است که از طریق تصمیم­ها و مصوبه­های هیأت امناء بر مبنای اساسنامه تغییر یافته صورت گرفته است.
در سال ۱۳۴۸، اساسنامه دانشگاه و اساسنامه هیأت امناء با هم تلفیق گردید و اساسنامه جدید تحت عنوان اساسنامه دانشگاه ملی‌ ایران بدون فصل‌بندی و در قالب ۱۶ ماده و ۶ تبصره تنظیم و به تصویب شاه رسید. با توجه به استقرار دانشگاه و بسط و گسترش آن در محل جدید در ماده دوم این اساسنامه مرکز اصلی‌ دانشگاه (اوین) قید شده است و در ماده سوم آن، دانشگاه ملی‌ ایران موسسه­ای غیر انتفاعی و از لحاظ مالی‌، اداری و آموزشی مستقل و دارای شخصیت حقوقی و هدف آن «پیشبرد دانش و فرهنگ و تربیت نیروی انسانی‌ آزموده و کمک به رشد و توسعه و تحول علمی‌ کشور» معرفی‌ گردیده است. 
تغییر عنوان شورای استادان به شورای دانشگاه، تغییر دیگری بود که در ماده چهار اساسنامه جدید به وجود آمد.
ماده هفتم این اساسنامه، وظائف و اختیارات هیأت امناء را به شرح زیر تعیین کرده است. ماده هفتم _ وظائف و اختیارات هیأت امناء به شرح زیر است:
۱- تعیین خط مشی کلی‌ دانشگاه در جهت تأمین نیازهای کشور؛
۲- تصویب بودجه دانشگاه که توسط رئیس دانشگاه پیشنهاد می‌شود؛
۳- تصویب حساب­ها و ترازنامه­های سالانه دانشگاه؛
۴- جلب کمک مالی‌ بخش خصوصی و دانش پروران متمکن؛
۵- تصویب مقررات استخدام معلمان و اعضای هیأت علمی‌ غیر ایرانی‌ در حدود مقررات مملکتی؛
۶- تصویب آئین‌نامه‌های استخدامی و مالی‌ و معاملات دانشگاهی؛
۷- قبول یا رد هبه و هدایایی که به دانشگاه پیشنهاد می‌شود؛
۸- تصویب اخذ وام از منابع داخلی‌ و خارجی‌ در حدود مقررات مملکتی؛
۹- تصویب پیشنهاد شورای دانشگاه دایر بر اعطای درجات افتخاری دانشگاهی؛
۱۰- تنظیم و تصویب آئین نامه داخلی‌ هیأت امناء.

تبصره-هیأت امناء در اجرای وظائف خود، مقررات و قوانین مملکتی را رعایت می‌نماید.
 
وظائف و اختیارت هیأت امناء در اساسنامه جدید در مقایسه با وظائف مندرج در اساسنامه اولیه دانشگاه، حکایت از آن دارد که، علاوه بر وسعت دامنه تصمیمات برای رفع نیازهای مالی‌ و آموزشی دانشگاه، اعضای هیأت امناء از اختیارات و امکانات بیشتری برخوردار گردیده­ا‌ند.
آخرین متن موجود که به عنوان اساسنامه دانشگاه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی موجود می‌باشد، اساسنامه­ای  است که در ۱۷ ماده و ۶ تبصره تنظیم و تصویب شده و آخرین ماده آن صریحاً به ملغی شدن اساسنامه­های قبلی‌ و هیأت امناء دانشگاه ملی‌ ایران و جایگزینی اساسنامه جدید اشاره دارد.
بر اساس ماده ۵ این اساسنامه، تعداد اعضای هیأت امناء ۱۱ نفر است. در این اساسنامه، شرکت رئیس دانشگاه در جلسات بدون حق رای تعیین شده است.
 
وظائف و اختیارت هیأت امناء در ماده هفتم این اساسنامه به شرح زیر اعلام شده است:
 
1-  پیشنهاد انتخاب رئیس دانشگاه؛
2- تائید پیشنهاد رئیس دانشگاه در مورد انتخاب معاونین دانشگاه؛
3-  تصویب سازمان دانشگاه که از طرف رئیس دانشگاه پیشنهاد می­شود؛
4- تصویب بودجه دانشگاه که پیشنهاد آن به وسیله رئیس دانشگاه به عمل می‌آید؛
5- تصویب حساب­ها و ترازنامه سالانه دانشگاه، نظارت بر امور مالی‌ دانشگاه و اهتمام در پیشرفت و توسعه آن؛
6- جلب کمک بخش خصوصی؛
7-  تصویب مقررات استخدامی کارکنان دانشگاه؛
8-  تصویب مقررات مربوط به استخدام معلمان و اعضای هیأت علمی‌ غیر ایرانی‌ در حدود مقررات مملکتی؛
9-  تصویب آئین‌نامه­های مالی‌ و معاملات دانشگاه؛
10-  تصویب هر نوع تأسیس و توسعه یا انحلال واحدها و مراکز علمی‌ و آموزشی دانشگاه؛
11- تصویب آئین‌نامه مالی‌ و معاملات دانشگاه؛
12-  قبول یا رد هبه و هدایایی که به دانشگاه پیشنهاد می­شود؛ 
13-  تصویب اخذ وام از منابع داخلی‌ و خارجی‌ در حدود مقررات مملکتی؛
14-  تصویب پیشنهاد شورای دانشگاه دائر بر اعطای درجات افتخاری؛
15-  تعیین میزان شهریه دانشجویان و تصویب آیین‌نامه وصول آن؛
16-  تنظیم و تصویب آیین نامه داخلی‌ هیأت امناء.
 
تبصره: هیأت امناء در انجام وظایف خود مقررات و ضوابط مملکتی را رعایت خواهد نمود.

تصویب اولین نمودار سازمانی دانشگاه در تاریخ 10/۲/۱356، شکل‌بندی جدید سازمانی دانشگاه، افزایش دانشکده­های دانشگاه به ۹ دانشکده، افزایش رشته­ها و گروه­های آموزشی، ادامه احداث ساختمان­ها و تجهیز بیمارستان­ها و مراکز درمانی از جمله مهمترین اقداماتی است که در اجرای مصوبات هیأت امناء دراین مرحله صورت پذیرفته است.
به طور کلی،‌ تأسیس هیأت امناء دانشگاه با توجه به منشاء صدور احکام انتصابی اعضای آن و پیوندهای سازمانی، سیاسی و اقتصادی هر یک از ایشان، تاثیراتی بر روند رشد دانشگاه داشته است. اجرایی‌شدن تصمیمات هیأت امناء در بخش­های آموزشی، پژوهشی، اداری و مالی‌ و عمرانی گشایش­هایی به وجود آورد و جذب اعضای هیأت علمی‌ نیز آسان­تر شد، به طوری که دانشگاه ظرف مدت ۱۸ سال، به یکی‌ از مهمترین کانون­های آموزش‌عالی‌ کشور تبدیل گردید.
 
تاریخچه دانشگاه پس از انقلاب اسلامی
  دانشگاه ملی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با تصویب شورای انقلاب به موجب تبصره ۳۶ قانون بودجه سال ۱۳۵۸ مصوب ۲۵/۵/1358، دولتی گردید و با عنایت به بند الف تبصره مذکر هیأت امناء دانشگاه­ها منحل شدند و به جای آنها، هیأت امناء در وزارت فرهنگ و آموزش‌عالی‌ به وجود آمد. بر این اساس، از آن تاریخ به بعد کلیه مسائل اداری، مالی و استخدامی دانشگاه­ها از این مسیر، سیاست­گذاری شده و تصمیمات متخذه به صورت متمرکز جهت اجرا به دانشگاه­ها ابلاغ می‌شدند. گرچه، این روند تا سال ۱۳۶۹ ادامه داشت، در روزهای پایانی سال ۱۳۶۷ و طی جلسات ۱۸۱ و ۱۸۲ مورخ ۹ و 23/12/1367، در شورای‌عالی‌ انقلاب فرهنگی‌ قانونی‌ تحت عنوان «قانون تشکیل هیأت­های امناء دانشگاه­ها و موسسات آموزش عالی‌ و پژوهشی» به تصویب رسید که مواد ۸ و ۹ و ۱۰ این قانون، پس از طرح در مجلس شورای اسلامی و تصویب نهایی، لزوماً به مرحله اجرا در می‌آمد. بالاخره در تاریخ ۲۶/۱۲/۱۳۶۹یعنی‌ حدود دو سال بعد، قانون نحوه انجام امور مالی‌ و معاملاتی دانشگاه­ها و موسسات آموزش عالی‌ و تحقیقاتی‌ در قالب ۱۰ ماده و ۲ تبصره در مجلس شورای اسلامی به تصویب نهایی رسید و در آغاز سال ۱۳۷۰ به مرحله اجرا درآمد. همچنین به موجب تبصره ماده ۹ این قانون، ترکیب هیأت امناء و به طور کلی‌ مصوبات اخیرالذکر شورای‌عالی‌ انقلاب فرهنگی‌ نیز تأیید گردید. بر این اساس از ابتدای سال ۱۳۷۰ وزارت فرهنگ و آموزش‌عالی‌ نسبت به تشکیل هیأت امناء در دانشگاه­ها با ترکیب مندرج در مصوبه شورای‌عالی‌ انقلاب فرهنگی‌ به صورت منطقه­ای در سطح کشور اقدام نمود. دانشگاه ملی‌ که از سال ۱۳۶۲ به نام دانشگاه شهید بهشتی‌ شناخته می­شد، همراه با ۷ دانشگاه و مرکز آموزش عالی‌ دیگر در زمره هیأت امناء منطقه ۳ دانشگاه­های تهران در نظر گرفته شد. وظائف و اختیارت هیأت امناء مذکور به شرح زیر تعیین شد. 


جایگاه دانشگاه در رتبه‌بندی‌های معتبر بین‌المللی[ویرایش]
براساس جدیدترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های دنیا در سال ۲۰۱۶ و بر اساس نظام رتبه‌بندی (کاکارلی سیموندز) QS، دانشگاه شهید بهشتی پس از دانشگاه‌های شریف، علم وصنعت، امیرکبیر و تهران، در رتبه پنچم ملی و در رتبه ۷۰۱+ قرار گرفت.[۵]

همچنین بر اساس نظام رتبه‌بندی تایمز (Times Higher Education) در سال ۲۰۱۶–۲۰۱۷، دانشگاه شهید بهشتی توانست در رتبه ۸۰۱+ قرار گیرد. همچنین بر اساس آخرین نتایج نظام رتبه‌بندی سال ۲۰۱۶ لایدن که در کشور هلند انجام می‌شود، ۱۴ دانشگاه ایرانی میان ۷۵۰ دانشگاه برتر جهان مورد رتبه‌بندی قرار گرفته است. در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ دانشگاه شهید بهشتی به ترتیب در رتبه‌های ۶۶۸ و ۵۸۴ قرار گرفت. این میزان رشد (۸۴ پله رشد در یکسال) بالاترین میزان جهش علمی در دانشگاه‌های کشور محسوب می‌شود. در نظام کل بین ۳٪ تا ۸٪ از انتشارات دانشگاه‌های ایران در زمره ۱۰٪ انتشارات پراستناد درمقایسه با سایر انتشارات حوزه موضوعی مربوط به خود و سال انتشار یکسان قرار دارند و از این نظر به ترتیب دانشگاه‌های صنعتی امیر کبیر ۸٬۴٪ (رتبه جهانی ۵۰۴)، شهید بهشتی ۸٫۲٪ (رتبه جهانی ۵۲۵) و صنعتی شریف ۷٫۴٪ (رتبه جهانی ۶۰۱) در صدر دانشگاه‌های ایران قرار دارند.

قطب‌های علمی پژوهشی در دانشگاه شهید بهشتی
پلاسما و کاربردهای آن (مدیر قطب: دکتر بابک شکری)
توسعه پایدار محیط جغرافیایی
خانواده ایرانی و اسلامی (مدیر قطب: دکتر محمدعلی مظاهری تهرانی)
طراحی شهری در بافت‌های تاریخی با ارزش (مدیر قطب: دکتر علی غفاری)
فوتونیک (مدیر قطب: دکتر محمد مهدی طهرانچی)
کاتالیست (مدیر قطب: دکتر مصطفی محمد پور امینی)
معماری اسلامی

ویژگی های خاص دانشگاه شهید بهشتی 
دانشگاه شهید بهشتی در دو بخش مهم دارای ویژگی های منحصر به فرد در کشور است. 
الف) داشتن ابتکار عمل در ایجاد دانشکده های مدرن برای رشته هایی که با توجه به فن آوری نوین به آنها نیاز است.
ب) کادر علمی پژوهشی از نظر سابقه علمی و فراوانی کارهای پژوهشی این دانشگاه را در رتبه ای ممتاز در سطح کشور قرار داده است.

امکانات ورزشی 
با توجه به فضای مناسب و موقعیت جغرافیایی دانشگاه که برای ورزش پیاده روی بسیار مناسب است این دانشگاه علاوه بر زمین چمن فوتبال و استخر شنا از سالن های سرپوشیده چند منظوره جهت ورزش والیبال، پینگ پنگ، بسکتبال، کشتی و بدنسازی برخوردار است . 

تشکل ها 
•بسیج دانشجوئی
•جامعه اسلامی دانشجویان
•انجمن اسلامی دانشجویان
•جهاد دانشگاهی 


دانش آموختگان سرشناس
میرحسین موسوی - پنجمین و آخرین نخست‌وزیر ایران از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۸
زهرا رهنورد - نویسنده، روزنامه‌نگار و هنرمند اهل ایران و رئیس دانشگاه الزهرا (۱۳۸۵–۱۳۷۷)
نسرین ستوده -حقوقدان، وکیل دادگستری و فعال اجتماعی که از ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی»، در بازداشتگاه اوین به سر برد.
معصومه ابتکار - معاون رئیس جمهور و ریاست سازمان حفاظت محیط زیست در دولت‌های هفتم، هشتم و یازدهم
حسن ذوالفقاری باختران از دانش آموختگان و نخبه های کنکور سراسری
آزاده نامداری - مجری تلویزیون صدا و سیمای ایران
نیوشا ضیغمی -بازیگر زن ایرانی است. وی دانش‌آموخته رشته روانشناسی کودک در دانشگاه شهید بهشتی است.
حسن سبحانی - دکترای علوم اقتصادی، استاد تمام اقتصاد دانشگاه تهران و نماینده دوره‌های پنجم، ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی
سید محمد بهشتی شیرازی - رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری و رئیس کمیته ملی ایکوم ایران است.
عبدالعلی بازرگان - روزنامه‌نگار، نویسنده آثار سیاسی و مذهبی، عضو نهضت آزادی و از منتقدان حکومت پهلوی و جمهوری اسلامی ایران است.
فاضل نظری - دكترای مدیریت- معاون حوزه هنری و شاعر سرشناس معاصر
محسن سازگارا -فعال سیاسی، روزنامه‌نگار و پژوهشگر دانشگاه است که در دهه ۱۳۸۰ دو بار به دلیل اقدام علیه امنیت ملی زندانی شد و سپس به آمریکا مهاجرت کرد.
جواد اطاعت - سیاستمدار و استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی است.
شهیندخت مولاوردی - حقوق‌دان، فعال سیاسی اصلاح طلب، پژوهشگر و فعال امور زنان، معاون رئیس‌جمهور ایران در امور زنان و خانواده، دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان، مسئول کمیته حقوقی ائتلاف اسلامی زنان و عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی است.
علی نوبخت حقیقی - پزشک ایرانی و نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، در مجلس شورای اسلامی است که ریاست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس را برعهده دارد. او برادر محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت یازدهم و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایران است.
کوروش یغمایی - آهنگساز، آواز خوان، نوازنده و تنظیم‌کنندهٔ ایرانی و نوازندهٔ چیره‌دست گیتار الکتریک و بنیان‌گذار موسیقی راکدر ایران است. وی همچنین در رشتهٔ جامعه‌شناسی تحصیل کرده‌است.
علیرضا دبیر - کشتی‌گیر آزادکار ایرانی و قهرمان سابق جهان و المپیک بوده و همچنین عضو دوره سوم و چهارم شورای شهر تهران است.
فریدون عباسی - فیزیکدان ایرانی و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران است. وی عضو هیت علمی دانشکده مهندسی هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی می‌باشد.


پژوهشکده ها 
• پژوهشکده اعجاز قرآن
• پژوهشکده خانواده
• پژوهشکده لیزر و پلاسما
• پژوهشکده علوم محیطی
• پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی

علاوه بردانشکده های دانشگاه ، پژوهشکده های فوق و همچنین پژوهشکده تازه تاسیس اعجاز قرآن  بطور مستمر در زمینه های پژوهشی خاص فعالیت کرده و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی را نیز جذب و آموزش می دهند. مرکز اسناد و تحقیقات معماری، مرکز تحقیقات شیمیائی، مرکز رشد و واحدهای فناوری، دفتر کار آفرینی ، دفتر ارتباط با صنعت و همچنین قطب های علمی جغرافیا، کاتالیست ،مطالعات خاورمیانه و  جهانی شدن، فوتونیک با گرایش لیزر، تاریخ ادبیات فارسی، خانواده، برنامه ریزی شهری و طراحی شهری در بافت های با ارزش و قطب ساختارهای جبری و منطقی در ریاضیات گسسته و کاربردهای آن، کرسی حقوق بشر صلح و دموکراسی یونسکو و نیز مرکز سنجش از دورGIS ومرکز ایران شناسی از دیگر مــراکز و واحدهای تخصصی ای هستند که در زمینه های مورد علاقه خود بطور گسترده فعالیت می نمایند. 
فعالیت های جاری دانشگاه توسط ۵ معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، دانشجوئی و فرهنگی  پژوهشی و فناوری، فناوری اطلاعات و ارتباطات و اداری مالی و مدیریت های تابعه با فعالیت اداری بیش از ۱۰۰۰ کارمند مجرب هماهنگ و تنظیم می شود.
تربیت بیش از ۵۰۰۰۰ دانش آموخته در مقاطع مختلف تحصیلی، تقدیم ۱۳۰ شهید بزرگوار در طول سالیان دفاع مقدس، برگزاری ده ها کنگره ، کنفرانس، سمینارو همایش علمی بین المللی، منطقه ای و کشوری ، برگزاری اولین جشنواره فرهنگ ملل، معرفی ده ها استاد، پژوهشگر، مدیر پژوهشی  مخترع و مکتشف نمونه در سطح کشور، ابتکار برگزاری جشن های ازدواج دانشجوئی، اعطای دکترای افتخاری به مرحوم استاد بیرشک و…. برگ های زرینی از افتخارات بی شمار دانشگاه شهید بهشتی هستند.


آدرس (Affiliation) دانشگاه در مقالات فارسی: 
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران


آدرس (Affiliation) دانشگاه در مقالات لاتین:
Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran


دانشگاه شهید بهشتی :
سایت:
http://www.sbu.ac.ir
ایمیل:
info@sbu.ac.ir 
نشانی: 
بزرگراه شهید چمران - خیابان یمن - بلوار رشید‌الدین فضل‌ا... - میدان شهیدبهشتی 
منبع: سایت دانشگاه شهید بهشتی، ویکی پدیا