کلاسند مدیریت یکشنبه 3 دی 1396 05:55 ب.ظ نظرات ()
(سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 17 آذر 96)


در ادامه مطلب ...

مدیریت زمان در آزمون های جامع تستی با آزمون های مدرسه ای و دانشگاهی تفاوت هایی دارد

روش هایی که برای مدیریت زمان در این جا مطرح می کنم روش های مدیریت زمان در آزمون های چندگزینه ای ( تستی ) است که به صورت جامع ( یعنی از چند درس ) برگزار می شود مثل آزمون هایکانون، آزمون های ورودی مدارس تیزهوشان ، کنکور سراسری و آزمون های جامع دانشگاهی و آزمون های جامع حرفه ای.

علت اینکه درباه ی تفاوت مدیریت زمان در ازمون های کانون و مدرسه و سایر ازمون ها مثل آزمون وکالت و... صحبت کردیم مدیریت زمان در انها تفاوت ها و شباهت هایی دارند.

آزمون های مدرسه ای و دانشگاهی ممکن است یک یا دو تفاوت با آزمون های کانون و کنکور و آزمون های جامع داشته باشد.

اولین تفاوت این است که آزمون های مدرسه ای و دانشگاهی فقط مربوط به یک درس هستند بنابراین شما مشکل تقسیم زمان بین چند درس را ندارید

و دومین تفاوت این است که در اکثر موارد سوال ها به صورت تشریحی هستند و در نتیجه تعداد سوال ها هم کم تر از آزمون های کانون و آزمون های جامع است

شما ده­ها سوال از چند درس را پاسخ میدهید در حالی که در مدرسه یک درس است و در ان محدودیت زمان به مفهومی که در ازمون وجود دارد نیست مدیریت زمان امری حساس است که در مقدمه‌ی کتاب زرد روش زمان‌های نقصانی را می اموزید و همچنین پشتیبان ها و مسئولان حوزه به شما می اموزند.

منطق مدیریت زمان را بیاموزید تجربیات امسال شما در سال های بعدی زندگی­تان کاربرد دارند مثل نحوه­ی برخورد با شکست ها در زندگی دانشجویی و درکل زندگی برایتان کاربرد دارد.

این دو تفاوت مهم، روش­های مدیریت زمان را در آزمون های مدرسه و آزمون های جامع تستی متفاوت می­سازد . وقتی روش­های پیشنهادی برای مدیریت زمان در آزمون­های کانون و آزمون­های جامع را مطالعه می کنید توجه کنید که هر کدام از این روش ها را چگونه می توانید برای آزمون­های کلاسی و مدرسه­ای هم به کار بگیرید.

مقایسه‌ی مدیریت زمان در آزمون‌ها‌ی تستی با تشریحی باعت میشود شما بهتر فکر کنید ما از هر بهانه­ای استفاده میکنیم تا تفکر را به شما بیاموزیم . دانش اموزان با مقایسه میتوانند بهتر فکر کنند آزمون­های مدرسه را با آزمون­های کانون مقایسه کنید.

سه روش مدیریت زمان کاملا به هم متصل اند. باید این سه روش را اجرا کنیم باتوجه به اینکه لازم و ملزم یکدیگرند . اگر شما روش ضربدر و منفی و زمان‌ها‌ی نقصانی را اجرا نکنید نمیتوانید استراتژی بازگشت را اجرا کنید زیرا ابتدا باید وقت اضافی بیاورید تا بعدا در مورد روش بازگشت تصمیم بگیرید. در سال های قبل یک یا دو ماه قبل کنکور روش استراتژی بازگشت را آموزش می دادیم اما در حال حاضر از همین آزمون ها این کار را شروع میکنیم. استراتژی بازگشت به این معنی است که وقت اضافه بیاورید و برای بار دوم به سوالات پاسخ دهید .


سه روش و یک پیشنهاد مهم برای مدیریت زمان در آزمون های جامع تستی

روش اول : روش ضربدر و منفی

سوال های هر درس را به ترتیب بخوانید و در مورد هر سوال تصمیم بگیرید که آیا می توانید آن سوال را در زمان کوتاه پاسخ دهید . در آزمون های تستی کانون و کنکور زمان پاسخ گویی به یک سوال عادی حدود یک دقیقه است . در هر آزمون جامع دیگر نیز می توانید زمان پیش فرض برای پاسخ گویی به هر سوال را از تقسیم زمان پاسخ گویی برای هر درس بر تعداد سوال ها به دست آورید . در صورتی که نمی توانید به آن سوال در زمان پاسخ دهید فورا آن سوال را کنار بگذارید ممکن است آن سوال دشوار باشد یا این که پاسخ گویی به آن سوال زمان بر ( وقت گیر) باشد. درکنار سوال های دشوار یک علامت منفی بگذارید و دور آن دایره بکشید و درکنار سوال­های زمان بر یک علامت ضربدر بگذارید . در صورتی که در پایان آزمون وقت داشتید با یک استراتژی بازگشت مناسب به سراغ این سوال ها بازخواهید گشت

وقتی در نوبت اول به سوال های ساده تر پاسخ می دهید در پایان آزمون افسوس نخواهید خورد که سوالی را که بلد بوده اید از دست داده اید

شاید در ظاهر اجرای این روش ساده به نظر برسد اما برای آن که روش ضربدر و منفی را به خوبی و درستی اجرا کنید به دو مهارت مهم نیاز دارید : مهارت اول مهارت فراشناختی است باید فورا تشخیص دهید که کدام سوال ساده کدام سوال دشوار و کدام سوال وقت گیر وزمان بر است . مهارت دوم مهارتی است که به هوش هیجانی شما مربوط است ، باید اراده­ی قوی داشته باشید تا سوال هایی که بلد هستید اما زمان بر و وقت­گیر هستند را کنار بگذارید و به سراغ سوال­های ساده­تر بعدی بروید

توجه کنید دو روش بعدی یعنی روش زمان های نقصانی و استراتژی بازگشت زمانی کارساز خواهند بود که شما روش ضربدر و منفی را اجرا کرده باشید

شما باید متوسط زمان یک سوال را در هر درس تشخیص دهید

دو نوع سوال را کنار بگذاریم

۱.سوالی که نمی­دانیم          

۲. سوالی که زمان بر است  

الف)سوال‌ها‌ی جدید و ابتکاری    

ب) سوال‌ها‌یی که دشوار هستند

سوالات جرقه ­ای سوالاتی هستند که با جرقه‌ای در ذهن ایده‌ی حل سوال در ذهن تان ایجاد می‌شود.      

یک سری سوالات هم هستند که برای شما سخت هستند و متوجه می‌شوید که نمیتوانید به آنها پاسخ دهید.

چرا نمیتوانیم سوال وقت گیر را کنار بگذاریم ؟ این موضوع دو دلیل دارد : ۱. مهارت فراشناختی و قدرت تشخیص سوال وقت گیر را ندارید    ۲. اراده ی کنار گذاشتن را ندارید


سطح بندی سوالات

1.سوالات راحت را جواب میدهیم .

۲.سوالاتی که سخت اند را جواب نمیدهیم 

3.سوالات زمان بر 

 اگر سوالات راحت را در ابتدا جواب دهیم در زمان صرفه جویی کرده ام و بعد در تکنیک استراتژی می توانیم دوباره به آنها پاسخ دهیم .

مرحله اول شما تشخیص است . ۱. کدام سوال را نباید جواب بدهم   ۲. کدام سوال جزو سوالات زمان بر است

سوال اصلی

1.قدرت تشخیص تیپ سوالات را دارید  ؟         2.اراده ی کنار گذاشتن سوالات را دارید ؟

در نظر سنجی در اثنای جلسه اکثر دانش اموزان با نشان دادن کارت های سبز نشان دادند که قدرت تشخیص تیپ سوالات را دارند اما اراده ی کنار گذاشتن آنها را ندارند .

نکته­ای که دوباره باید تکرار شود : زمانی روش زمان های نقصانی سودمند است که تکنیک ضربدر و منفی را اجرا کرده باشید.


روش دوم : روش زمان های نقصانی

در کنکور برای ادبیات 18 دقیقه و برای عربی 20 دقیقه و برای دینی 17 دقیقه و برای زبان 20 دقیقه وقت دارد .ما در زمان های نقصانی برای هر درس عمومی تنها 15 دقیقه وقت پیشنهاد کرده‌ایم تا در مجموع 15 دقیقه زمان برای شما ذخیره ­شود .تا این زمان را برای حل سوالاتی به کار ببرید که خودتان می­خواهید دوباره به آن‌ها مراجعه کنید.

بعضی از افراد تکنیک زمان های نقصانی را انجام می دهند اما میگویند مثلا من 3 تا سوال اخر را اصلا ندیدم .این یعنی شما این تکنیک را درست اجرا نکردید چون برای روش زمان نقصانی لزوما باید از روش ضربدر و منفی استفاده کرده باشید.

دکارت میگوید :عظمت مغز ما در این نیست که مغز هوشمند داریم بلکه مهم در به کار گرفتن آن است . باید فکر کرد چه استراتژی مخصوص شماست و چه کسی میتواند به شما کمک کند تا استراتژی خود را کشف کنید .طبق معمول پاسخ من به شما این است : با پدر و مادر خود گفت و گو کنید.

برای هر درس کمی کمتر از زمان پیشنهادی در دفترچه ی سوال در نظر بگیرید . این یک روش مکمل برای روش ضربدر و منفی است . سعی کنید سوال های هر درس را در زمانی کوتاه تر از زمان پیشنهادی به اتمام برسانید . در کنکور سراسری زمان درس های عمومی یعنی ادبیات و عربی و دین وزندگی و زبان هر کدام بین هفده دقیقه تا بیست دقیقه پیشنهاد شده است . ما برای این درس ها، زمان نقصانی را پانزده دقیقه ( یعنی یک ربع ساعت ) پیشنهاد کرده ایم . وقتی شما این زمان ها را رعایت کنید در پایان درس های عمومی ، پانزده دقیقه وقت اضافی خواهید داشت که می توانید به تشخیص خود صرف استراتژی بازگشت کنید و در زمانی که ذخیره کرده اید به سراغ درس ها و سوال هایی که برایتان مهم تر و ضروری تر است بروید و روی سوال های زمان بر و سوال های دشوارتر وقت بگذارید . با خیال آسوده از این که به همه ی سوال های ساده در تمام درس ها پاسخ داده اید اکنون به سراغ سوال های دشوارتر و وقت گیرتر می روید


روش سوم : استراتژی بازگشت

معنی استراتژی بازگشت این است که شما بدانید زمان ذخیره شده در پایان آزمون را صرف کدام درس ها و کدام سوال ها بکنید هر دانش آموزی اولویت های خود را دارد و می توان گفت که تقریبا هیچ دو دانش آموزی ، استراتژی بازگشت یکسان ندارند . زیرا میزان تسلط آن ها بر درس های مختلف متفاوت است و تصمیم هایی که در ابتدای آزمون می گیرند و هدف گذاری هایی که برای پاسخ به هر درس دارند با دانش آموزان دیگر فرق می کند . برای این که بتوانید به یک استراتژی مناسب در بازگشت به سوال  درپایان هر آزمون برسید خوب است، استراتژی های بازگشت دانش آموزان برتر سال های گذشته را بخوانید اما متناسب با نیاز خود از ابتدای سال چند روش را تمرین کنید تا به بهترین استراتژی که مناسب خود شماست برسید.

پیشنهاد چهارم : قبل از شروع آزمون برای هر درس هدف گذاری چند از 10 را انجام دهید و یک نقشه ی ذهنی برای پاسخ گویی به درس ها و سوال ها طراحی کنید

می گویند هر چیزی دو بار ساخته می شود یک بار در ذهن ما و بار دوم در عالم واقعیت . قبل از شروع آزمون هدف­گذاریچند از ده خود را برای هر درس بنویسید ممکن است تصمیم بگیرید در یک درس ، از هر 10 سوال به پنج سوال پاسخ دهید و در درس دیگر به 8 سوال و در درس دیگر به سه یا چهار سوال . اگر هدف­گذاریتان از آغاز معلوم باشد در جلسه ی آزمون آرامش بیشتری خواهید داشت و روش های مدیریت زمان را با تسلط و اطمینان بیشتری اجرا خواهید کرد.

شباهت ها و تفاوت های مدیریت زمان در امتحانات کلاسی و آزمون های جامع تستی

نقشه ی ذهنی باعث میشود که شما بدانید چه تعداد سوال می خواهید جواب دهید .در آزمون های تستی شما نمی توانید کل سوالات را بخوانید و بعدا جواب دهید زیرا زمان محدود است.

این یکی از تفاوت­های آزمون با امتحانات مدرسه است.زمان محدود است شما باید انتخاب کنید.


کدام سوالات را ترجیح میدهید ؟ سخت یا آسان

شما باید در دو جا بین سوالات سخت و آسان  اولویت بگذارید ۱.هنگام حل سوالات وتمرین آنها در منزل ۲.سر جلسه­ی آزمون

درمورد اول شما می توانید هر کدام از انواع سوالات که خودتان میخواهید را در اولویت بگذارید.یک سری از افراد ترجیح میدهند که سوالات چالشی و دشوار را در ابتدا حل کنند و بالعکس دیگران سوالات ساده­تر را ترجیح میدهند.این انتخاب خود ماست یک نوع مهارت فراشناختی که باید بیاموزیم.

اما حالت دوم(درجلسه ی آزمون) باید سعی کنید ابتدا به سوالات ساده ترجواب دهید.اگر با سوالات سخت وچالشی آغاز کنید زمان را از دست میدهید .باید سعی کنید از تکنیک ها استفاده کنید .دانش ضمنی خود را به دانش آشکار تبدیل کنید.خودتان را بشناسید.

امسال ما زودتر مهارت های مدیریت زمان را به شما یاد می دهیم

نظر سنجی امروز کانون نشان داد اکثر دانش آموزان یا نسبتا به این مهارت های مدیریتی نزدیک شده اند ویا اینکه هنوز مسلط نیستند اما وضعیتشان خوب است.


نقشه ­ی ذهنی

برخی از افراد نقشه ­ی ذهنی داشتند اما به نتیجه نرسیدند این افراد الگوهای خود را طراحی میکنند و نهایتا کلید را پیدامیکنند.راهکار های مختلف را می آزمایند ودر نهایت به جواب میرسند آنها مطمئنا به قله میرسند وموفق میشوند.

در امتحانات کلاسی زمان در نظر گرفته شده برای امتحان ، بیشتر از آزمون های جامع تستی است . تعداد سوال ها نیز کمتر از آزمون های جامع چند گزینه ای است .بنابراین می توانید در ابتدای آزمون همه ی سوال ها را یک بار به صورت گذرا مطالعه کنید و تصمیم بگیرید پاسخ گویی به کدام سوال ها را در اولویت قرار دهید . در آزمون های جامع تستی اگر بخواهید همه ی سوال ها را یک بار بخوانید وقت را از دست خواهید داد اما در امتحانات کلاسی می توانید این کار را انجام دهید زیرا زمان امتحانات مدرسه ای معمولا بیشتر است

بهتر است ابتدا سوال هایی که برایتان ساده تر هستند را انتخاب کنید و به آن ها پاسخ دهید و سپس به سراغ سوال های زمانبرتر و دشوارتر بروید.

یک ویژگی دیگر که مدیریت زمان درآزمون های کلاسی را در مقایسه با آزمون های جامع تستی ساده تر می کند این است که در آزمون های کلاسی قرار نیست بین چند درس مختلف زمان را تقسیم کنید و فقط باید روی یک درس و سوال های همان درس تمرکز کنید در صورتی که در آزمون های جامع قرار است زمان را بین درس های مختلف و سوال های مختلف تقسیم کنید . روی سوال های یک درس تقسیم خواهید کرد

از این دو تفاوت که بگذریم بقیه ی توصیه های برای مدیریت زمان در جلسه ی امتحان را می توانید برای آزمون های کلاسی هم به کار بگیرید . مثل داشتن نقشه­ی ذهنی و هدف گذاری برای آزمون . زمان های نقصانی یعنی سعی کنید یک بار سوال های ساده تر را پاسخ دهید و سپس وقت خود را صرف سوال های وقت گیرتر و دشوارتر کنید و هم چنین داشتن استراتژی بازگشت ، گرچه در آزمون های مدرسه ای به علت تعداد کمتر سوال ها ، مدیریت زمان ساده تراست.

مهارت های مدیریت زمان در جلسه ی آزمون را به تدریج افزایش دهید

مسلط شدن برای مدیریت زمان در جلسه ی آزمون ، مهارتی نیست که در یک یا دو آزمون به کمال برسد . باید قبل از هر آزمون و برای هر آزمونخوب فکر کنید وبا توجه به میزان آمادگی خود هدف گذاری کنید، نقشه ی ذهنی طراحی کنید و سپس بارها و بارها روش های مدیریت آزمون را بررسی و اجرا کنید تا به تدریج در مدیریت زمان مسلط شوید . مدیریت زمان یکی از مهارت ها ی مهم فراشناختی است که در روند آزمون های منظم و برنامه ای فرا می­گیرید و بعدها می توانید برای مدیریت زمان در سایر عرصه های زندگیتان نیز از آن ها بهره بگیرید.



سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 17 آذر 96 + فایل صوتی

نفرات برترکنکور در سال های گذشته


صحبت های نفرات برتردرمورد استراتژی های بازگشت


این افراد درآزمون ها وکنکور موفق شده اند استراتژی بازگشت را به خوبی اجرا کنند.

ندا صدیق نیا رشته ­ی تجربی رتبه­ی ۲۸ منطقه دو ۵ سال سابقه­ ی کانونی:

من درآزمون­ها براساس همان مدل پانزده دقیقه­ای و طبق ترتیب دفترچه پیش می رفتم

در ادبیات:سوالات شمارشی(مثل سوالات املا وزبان فارسی و واج و تکواژ و....)و قرابت معنایی های شک دار را جزء سوالات زمانبر و ضربدردار درنظر میگرفتم

عربی:سوالات سخت قواعد را کنار میگذاشتم وسوالاتی که در ابتدای درس عربی بودند جواب میدادم آنها از نظرم آسان­تر بودند

دینی:سوالات مفهومی و دشوار را کنار میگذاشتم وبه سوالاتی که ساده بودند و عینا از متن کتاب طراحی شده بودند پاسخ می­دادم

زبان: سوالات مربوط به ریدینگ درس زبان را کنار میگذاشتم و در زمان اضافی به آن پاسخ میدادم.

قلمچی:نکته ی کلیدی که در صحبت های خانم صدیق نیا وجود داشت این بود که به همان ترتیبی که سوالات را کنار میگذاشت در تکنیک بازگشت دوباره آنها را پاسخ میدادند

برای دروس اختصاصی به جز زمین شناسی سی دقیقه وقت گذاشتم. از آبان ترتیب من در دفترچه زیست ،فیزیک و بعد ریاضی بود درواقع ترتیب دفترچه را به هم زدم. من تنها سوالات را در تکنیک بازگشت یک بار بررسی میکردم

توصیه ­ی کاظم  قلمچی به دانش اموزان این است که ترتیب دفترچه را برهم نزنند چون طراحی آن براساس روان شناسی خاصی است.


مائده السادات شاهمرادی رتبه ی ۲۶ منطقه یک کنکور ۹۶ از تهران(حقوق دانشگاه تهران)

دینی:با توجه به شناخت خودم در آزمون های کانون به جای پانزده دقیقه روی درس دینی تنها حدود ده دقیقه وقت میگذاشتم البته با توجه به دشواری سطح سوالات کنکور ۹۶ همان پانزده دقیقه را به این درس اختصاص دادم

ادبیات:از هر دو نمونه سوال مثلا سوالات مربوط به معنی لغات فقط به یکی از انها جواب میدادم تا به درصد مطلوب خودم در ادبیات دست پیدا کنم.

عربی: مشابه زبان سوالات درک مطلب را در زمان اضافی پاسخ میدادم

در دروس اختصاصی ابتدا به ترتیب دفترچه سوالات را جواب میدادم.بعد به سراغ دروس غیر محاسباتی میرفتم.در آزمون های کانون همیشه زمان کم می آوردم اما زمان جمع بندی روش بازگشت را تثبیت کردم.



علی زارع ۲۵ کشوری و۱۲ منطقه دو از کاشمر کنکور۹۶

من از اول تعیین میکردم که میخواهم به کدام یک از سوالات پاسخ دهم واز سوالاتی که بلد نبودم میگذشتم وسوالاتی را که میدانستم پاسخ میدادم در صورتی که متوجه میشدم سوالی را نمیدانم به سرعت وکمتر از یک دقیقه ان را کنار می­گذاشتم تا زمان بیش تری را از دست ندهم

سوالات شک داری را که حل میکردم در کنار آن علامت میگذاشتم تا در زمان اضافی دوباره از ابتدا آن را حل کنم.

شیمی :در حد سی درصد زدن وقت به درس زمین شناسی اختصاص میدادم وزمان اضافه زمین شناسی را به حل سوالات درس شیمی میپرداختم.در حل سوالات ضربدردار باز به ترتیب دفترچه پیش میرفتم ان موقع بود که می توانستم یکسری از سوالات را بسیار آسان تر پاسخ دهم. درمواقعی که وقت اضافه داشتم بعد از پاسخ به سوالات نشاندار نزده به سراغ سوالات شک دار میرفتم البته اولویت من برای حل سوالات نشان دار ضرایب وتاثیر آنها کنکور بود.


حسین بصیر رتبه­ ی ۳ منطقه سه از بستان اباد تبریز (مکانیک شریف)

در دروس اختصاصی بازگشت داشتم. سوالات را یکی یکی بررسی میکردم اگر همان موقع راه حل به ذهنم میرسید ان را حل میکردم در غیر این صورت رد میشدم ودرآخر برمیگشتم و سوالاتی را که راهکار انها را پیدا کرده بودم حل میکردم سپس شک دار ها را حل میکردم

در شیمی ۵۵ دقیقه زمان گذاشتم .برای فیزیک ۲۵ دقیقه و ریاضی ۴۵ دقیقه وقت می­گذاشتم .دوباره تمام سوالات را خواندم اول ایده دارها دوم شک دارها را حل می­کردم.

آقای هوشیاران رتبه­ی تک رقمی آزمون دکترا تاکید کرده اند که این روش استراتژی بازگشت فقط برای برای آزمون کارشناسی و دانشگاه نیست و دردکترا و سایر آزمون ها مثل وکالت ، نظام مهندسی و... می­توان از آن استفاده کرد.

البته به این نکته باید توجه کرد که اولویت شما برای بازگشت به دروس باید کاملا مشخص باشد .ترتیب دروس در دفترچه ،ضرایب هر درس و...... از آن جمله است.

 .